logo search
Business_English_okonchatelny_variant

Management Skills

Effectiveness of a manager's activity depends on certain im­portant skills. These skills can be divided into seven different cat­egories: conceptual, decision making, analytic, administrative, communicational, interpersonal and technical.

A conceptual skill is the ability of a manager to see the "general picture" of an organization. Managers must understand how their duties and the duties of other managers fit together to plan their activity" in a proper way and get the required results. This skill is very important for top managers because it helps them plan "super goals" and develop proper strategies for the whole organization.

Adecision making skillis the ability of a manager to choose the best course of actions of two or more alternatives. A manager must decide the following:

  1. What objectives and goals must be reached?

  2. What strategy must be implemented?

3) What resources must be used and how they must be distrib­uted?

4) What kind of control is needed?

In short, managers are responsible for the most important deci­sions which are required to carry out any organizational activity.

An analytic skill is the ability to determine the most impor­tant problem of many other problems and identify the causes of each problem before implementing a proper action plan. This abil­ity is especially important for top managers because they have to solve complex problems.

An administrative skill is the ability of a manager to keep to the organizational rules specified for the production process, within a limited budget, and coordinate the flow of information and paper work in his group and in other groups.

A communicational skill is the ability of a manager to share his ideas and opinions with other people both orally and in writing. This skill is a decisive factor of a manager's success. Some investigations show that top managers and middle managers spend ap­proximately 80% of their work time in communicating with each other. Thus, a communication skill enables managers to hold meet­ings, write clear letters and explanatory notes, make reports, etc.

An interpersonal skill (psychological skill) is the ability to deal effectively with other people both inside and outside the orga­nization. It is the ability to understand the needs and motives of other people. This skill is very important for a good psychological atmosphere for successful activity in the common work in future. If the interpersonal relations are good, a manager will be success­ful in getting a support in the development and implementation of organizational plans.

A technical skill is a specific competence to accomplish a task. The lower is a manager's level in the organization, the closer is his/her connection with the production process. Thus first-line managers have the closest connection with the production pro­cess. They need high technical skills to provide technical guidance for the subordinates. Top managers don't need these skills as much as first-line managers but the knowledge of the technical sphere is useful for all the managers.

  1. Find the English equivalents for the following.

Эффективность; навыки; навыки принятия реше­ний; производственный процесс; психологическое мастер­ство; цель; обязанность; стратегия; концептуальные навыки; доклад (отчет); требуемые результаты; разрабатывать соответствующие стратегии; способность; курс действий; благоприятная психологическая атмосфера; отношения между людьми; осуществление организационных планов; обеспечи­вать техническое руководство; подчиненный; делить; согласовывать(ся); выбирать; решать проблемы; достигать; осу­ществлять; распределять; выполнять; давать возможность; проводить (собрание).

  1. Complete the following sentences according to the text.

1. Effectiveness of a manager's activity depends on ___________________________

2. A conceptual skill is the ability of a manager to see _________________________

3. A decision making skill is the ability of a manager to choose the best course of actions of ________________________________________

4. An analytic skill is the ability to determine the most important problems and identify the causes of each problem before _________________________________

5. An interpersonal skill is very important for _______________________________

6. A technical skill is a specific competence to accomplish ____________________

7. First-line managers have the closest connection with _______________________

  1. Translate into English:

1. Навыки человеческих отношений (психологические навыки) — это способность менеджеров эффектив­но взаимодействовать с другими людьми.

2. Этот навык имеет большое значение для благоприятной психологической атмосферы в организации.

3. Концептуальные навыки — это способность менед­жера представлять «общую картину» организации.

4. Концептуальные навыки имеют очень большое значение для старших менеджеров, потому что оно помогает им планировать и разрабатывать стратегии организации в целом.

5. Административные навыки – это способность менед­жера исполнять организационные правила, предписан­ные для процесса производства.

6. Аналитические навыки особенно важны для высших менеджеров, потому что они должны решать сложные проблемы.

7. Менеджеры должны понимать, как их обязанности согласуются с обязанностями других менеджеров.

8. Менеджеры ответственны за наиболее важные решения, требуемые для выполнения любой организационной дея­тельности.

  1. Agree or disagree with the statements below:

1. Effectiveness of a manager's activity depends on five different categories.

2. A conceptual skill is the ability of a manager to choose the best course of actions of two or more alternatives.

3. A conceptual skill is very important for top managers because it helps them plan "super goals”.

4. A communicational skill is the ability to understand the needs and motives of other people.

5. An interpersonal skill is the ability to deal effectively with other people.

6. A technical skill is a specific competence to accomplish a task.

7. Top managers need technical skill more than first-line managers.

  1. Translate into English:

1. Для успешного выполнения функций менеджер должен обладать основными управленческими навыками: техническими; концептуальными, а также навыками общения с людьми. Помимо навыков, менеджер должен обладать и базовыми знаниями в той области, где он работает. Эти знания включают информацию о технологиях, о компании и о людях, работающих в этой ком­пании. Технические навыки означают знание технологических процессов и умение их использовать наиболее эффективно. На­выки общения с людьми помогают менеджеру успешно взаимо­действовать с людьми, понимать их и мотивировать их работу с целью достижения поставленных целей.

2. Концептуальные навыки имеют отношение к идеям и способности управленца видеть организацию как единое целое. Управленцу необходимо иметь концептуальные навыки для того, чтобы пред­ставить, как отдельные части организации взаимодействуют и зависят друг от друга.

3. Помимо этого, концептуальные навыки помогают менеджеру понять интеграцию и координацию всех процессов и систем внутри организации, и вне нее. Работа менеджера оценивается с точки зрения двух параметров; эффективности и продуктивности. Эффективность работы менеджера оценивается с точки зре­ния, правильно выбранных целей и путей их осуществления.

4. Продуктивность означает минимальные затраты средств и вре­мени на выполнение поставленных задач.

5. В работе менеджера важны обе эти составляющие.